Huisartsenpraktijk Neulstraat

OVERZICHT
Organisatie: Huisartsenpraktijk Neulstraat, Sint-Oedenrode
Website: huisartsenpraktijkneulstraat.uwartsonline.nl
Aantal medewerkers: 14

DOEL
Het vervangen van de oude telefooncentrale en het communicatiesysteem.

Huisarts Mark Vermeulen begon zijn praktijk in Sint-Oedenrode met één assistente. Inmiddels maakt hij deel uit van de Huisartsenpraktijken Neulstraat met vier collega’s en een team van praktijkondersteuners, assistentes en een praktijkmanager. In zijn jarenlange praktijk heeft hij de nodige veranderingen meegemaakt. Ook in communicatie met de patiënt. “We zitten nu in een tussenfase.”

Vanaf 2011 maakt de maatschap gebruik van de diensten van Vcare. “We hadden een systeem in eigen beheer. Een telefooncentrale en wat ISDN-lijnen. Maar die centrale ging kapot en dat was de aanleiding om de transitie te maken naar cloudtelefonie.”
“Vcare had en heeft een goed verhaal en ze denken mee, zoeken naar oplossingen. In de eerste plaats moet het natuurlijk gewoon werken. Maar we worden hier ook enthousiast van nieuwe gadgets, om het zo maar te zeggen”, aldus Vemeulen die constateert dat de dagelijkse communicatie in brede zin er makkelijker op is geworden: “Als ik nu kijk is het werken met de Operator 2.0 zoveel makkelijker. Geen gedoe met bandjes. Een van de efficiencyslagen is dat ik er niet meer naar om hoef te kijken. Het is ontzorgd worden. Als er iets niet goed gaat bel je Vcare en het wordt geregeld.”

Een optimaal functionerend telecom-platform is en blijft noodzakelijk, vervolgt de Brabantse huisarts: “Veel afspraken worden nog altijd via de telefoon gemaakt en ik denk dat daar nog veel te halen is. Kijk, de spanning bij de huisartsenpraktijk is dat er geen triage tussen zit. Een dag rugpijn betekent niet dat je direct naar de MRI moet. Aan de andere kant: spoed is als de patiënt vindt dat het spoed is. En misschien moeten we dat wel accepteren.”

Het is dan de taak van aanbieders als Vcare en leveranciers van huisartsinformatiesystemen om hierin mee te denken. Beeldbellen, chatbots, patiënten die foto’s sturen, verschillende HIS-systemen die op elkaar aansluiten; Vermeulen onderkent mogelijkheden. “Beeldbellen biedt volgens mij kansen. Het is namelijk een absolute meerwaarde als je de patiënt kunt zien. Heel veel communicatie gaat nu via de mobiele telefoon. Ik denk dat we in een tussenfase zitten want er zal een doorontwikkeling komen van die nieuwe mogelijkheden. Het is dan goed dat Vcare bereid is daarover met ons te praten. Er zullen dingen bedacht moeten worden en Vcare is innovatief.”

error: Deze content is beschermd.