Huisartsenposten Midden-Brabant

hap-midden-brabant

OVERZICHT

Organisatie: Huisartsenposten Midden-Brabant
Website: huisartsenposttilburg.nl
Verzorgingsgebied: 398.000 patiënten
Grootte: 265 huisartsen

SITUATIE

Optimale verbinding creëren tussen de verschillende locaties en patiënten. Zoekende naar oplossingen om de toenemende werkdruk te verlagen en zorgproces te verbeteren.

HAP logo

Drukte op de huisartsenpost: het is geen fenomeen meer. Het aantal patiënten dat in de avond-, nacht- en weekenduren belt met een zorgvraag neemt nog steeds toe. Aan Vcare de uitdaging om daar efficiënte oplossingen voor te bieden. Bij de Stichting Huisartsenposten Midden-Brabant is het communicatieplatform Vcare dan ook belangrijk voor een zo optimaal mogelijk contact.

Met ongeveer 65 triagisten en een regio met 398.000 inwoners vervullen de spoedposten in Midden-Brabant een vitale functie in de zorg. Niettemin, ook hier, op de Tilburgse locatie, is het duidelijk dat ‘spoed’ een breed begrip is geworden: ruim 47 procent van de spoedzorgvragen wordt afgehandeld met een advies.

Er zijn twee spoedposten in Midden-Brabant: naast de post in Tilburg, waar ook het centrale callcenter is gehuisvest, is er ook in Waalwijk een vestiging voor spoedeisende huisartsenzorg. Daarmee bestrijkt de organisatie een gebied van Breda tot Den Bosch en van de Belgische grens tot en met Waalwijk. In 2014 werd de overstap gemaakt van de bestaande, conventionele telecomapparatuur naar de geavanceerde systemen van Vcare. Er wordt gewerkt met alle thans beschikbare applicaties, waar als laatste de Number entry recent werd toegevoegd.
Een tijdbesparende module, zegt Geramé Wagemakers, die naast scholing tevens verantwoordelijk is voor de ICT: “Number entry op basis van het BSN-nummer is minder foutgevoelig, waardoor de kans kleiner is dat een fout dossier wordt geopend. Ook wordt het administratieve proces efficiënter, want wat je aan de voorkant niet hoeft te doen, vergemakkelijkt het proces. Vervolgens vind je met dit BSN snel de patiënt in Topicus. Dit scheelt tijd.”

Vcare speelt ook in dat opzicht een rol bij de posten in Midden-Brabant, waar nagenoeg alle beschikbare modules worden ingezet voor een zo soepel en efficiënt mogelijk triagegesprek. De wachtrijbegeleiding helpt ook als er gebeld wordt met vragen over medicatie. De beller wordt snel doorgeleid naar de juiste dienstapotheek.
Ook de voordelen van de Call back-functie zijn duidelijk. “Als het druk is aan de telefoon en je kunt een beller, die zelf beoordeelt dat de zorgvraag op dat moment geen spoed is, op een later moment automatisch terugbellen, geeft dit rust in het callcenter.”

Dat Midden-Brabant in 2014 heeft gekozen voor het communicatieplatform van Vcare met bijbehorende modules, past bij deze post, die innovatief is ingesteld. Geramé: “Als er iets nieuws ontwikkeld is, dan zijn we als post zeker geïnteresseerd. We doen graag mee aan pilots. Met Vcare hebben we een platform van modules die met elkaar kunnen praten. Je wilt als post zo min mogelijk verschillende modules, omdat je een hulpvraag niet vanuit vijf verschillende systemen wilt behandelen. Dat is voor ons het voordeel van een geïntegreerd systeem.”

error: Deze content is beschermd.