[Getest] Vcare Photo link

Overzicht

Organisatie: HP De LIMES

Website: www.huisartsenpostendelimes.nl

Doel test

Hoe goed werkt het opsturen van medische foto’s door patiënten bij de beoordeling van medische situaties?

Huisartsenposten De LIMES deed mee aan een pilot waarin hun patiënten via Vcare Photo link op veilige wijze medische foto’s konden opsturen ter beoordeling door de arts. Het delen van medische foto’s kan artsen ondersteunen bij het snel en secuur beoordelen van de situatie. Zo krijgen alleen de echte spoedgevallen een afspraak bij de post. Omdat HP De LIMES al met het Vcare platform werkt, was het voor hen een logische stap om ook Photo link te gaan gebruiken. Ingrid, triagist bij HP De LIMES, vertelt over haar ervaringen met Photo link.

Over Photo link

Met Photo link kunnen patiënten tijdens het telefoongesprek veilig foto’s delen ter beoordeling van een medische situatie. De triagist of assistent verstuurt een SMS met daarin een link naar de mobiele telefoon van de patiënt. De patiënt volgt de link in de SMS, maakt een foto van de situatie en drukt daarna op verzenden. De foto wordt veilig bij de triagist of assistent afgeleverd. In combinatie met de Vcare Recorder kunnen de foto’s veilig worden opgeslagen. Zo kan een huisarts de foto’s eventueel later nog inzien.

medische foto sturen met Photolink

Eerst even wennen

De foto’s zijn razendsnel binnen. In de afgelopen 3 maanden hebben we 1.251 foto’s beoordeeld!

Toen de pilot startte was het even wennen voor HP De LIMES en haar patiënten. “Niet iedereen is even handig met een mobiele telefoon”, vertelt Ingrid, “maar als je patiënten rustig uitlegt hoe het werkt, dan lukt een foto maken wel.” Ondertussen zit Photo link helemaal ingebakken in het werkproces van HP De LIMES. “Ik merk het aan de reacties”, zegt Ingrid. “Iedereen is heel erg positief. Photo link is een fijne aanvulling. De foto’s zijn ook razendsnel binnen. In de afgelopen 3 maanden hebben we 1.251 foto’s beoordeeld!

Twijfelgeval? De regie arts kan meekijken

Sommige medische situaties vragen om de expertise van een regiearts die uitsluitsel kan geven over de urgentie. Met Photo link kunnen zij gemakkelijk meekijken. “We gebruiken ook Video connect, maar Photo link is praktischer voor de korte vragen en antwoorden”, vertelt Ingrid. “Het beoordelen van een foto kost een huisarts minder tijd, dan een beoordeling via een videogesprek met de patiënt. Een videogesprek is juist handiger voor een consult op afstand. Daarbij vinden onze patiënten het prettig als er een huisarts heeft meegekeken. Het werkt geruststellend, scheelt discussies en soms kunnen we gelijk een recept uitschrijven.

Patiënten vinden het prettig als er een arts heeft meegekeken.

Tegemoetkomen aan verwachtingen van patiënten

In de huidige 24/7 economie verwachten patiënten dezelfde snelle service van een huisartsenpost als van een online winkel. Dat kan ertoe leiden dat sommige patiënten de post voor elke kleine klacht weten te vinden. Echter kan het verhaal van een patiënt wat onduidelijk zijn waardoor het lastig beoordelen is of een patiënt wel of niet langs moet komen.

Ingrid vertelt daarover: “Wanneer je twijfelt over de ernst van een klacht kun je patiënten nu om een foto vragen. Dat scheelt onnodige consulten op de post. Sommige patiënten zijn prima geholpen met een zelfzorgadvies en hoeven niet direct fysiek beoordeeld te worden door een huisarts. Tegelijkertijd helpt een foto ook bij patiënten die moeite hebben met het formuleren van wat er precies aan de hand is. Onlangs had ik een patiënt aan de lijn en dankzij de foto die hij stuurde kon ik zien dat zijn wond toch gehecht moest worden.

Een aanwinst voor het beoordelen van wonden

Photo link is een grote aanwinst voor het beoordelen van wonden, huiduitslag en zwellingen”, zegt Ingrid. “Wanneer je bijvoorbeeld een patiënt met een gezwollen enkel spreekt, kun je ze vragen om een foto met beide enkels naast elkaar. Zo kun je direct zien hoe erg de zwelling is. Voor ademhalingsproblemen kun je Photo link niet gebruiken, maar daar is Video connect weer een goede aanvulling voor.

Patiënten vroegen er al langer om

“Ook de patiënten zijn enthousiast. In het verleden vroegen zij met regelmaat of ze een foto naar de post konden sturen om zo hun situatie te verduidelijken. Er is nog wel een groep mensen die met de huistelefoon belt en dan werkt Photo link niet. Met een huistelefoon kun je geen foto maken en opsturen” verklaart Ingrid.

Photo link is een grote aanwinst voor het beoordelen van wonden, huiduitslag en zwellingen.

Betere inschatting ernst klachten

Iedereen die ik over Photo link heb gesproken is er superblij mee”, vertelt Ingrid. “Ze vinden het handig en erg fijn om mee te werken. Het zorgt voor minder consulten op de huisartsenpost en helpt om een betere inschatting van de ernst van de klachten te maken, aangezien je de patiënt aan de telefoon niet kent of ziet.” De tip die ze aan andere huisartsenposten wil geven is: “Gewoon starten. Elke huisartsenpost zou dit tegenwoordig moeten hebben.